tiistai 26. heinäkuuta 2016

Matkalla eksyneiden taivaaseen

Pitkästä aikaa. Oli sellainen olo, että on pakko kirjoittaa, päästä purkamaan tuntonsa jonnekin. Olen huono bloggaaja, kun en edes ole julkaissut kommentteja, mutta vallitsevalle aivokapasiteetille se on liian suuri työ. Kiitos silti. Ihan kaikille. Olen kyllä lukenut ne, mutta vastaaminen tuntuu vaikealta. Ylipäänsä on vaikea kirjoittaa. 

Pyörähdys suljetulla ja takaisin kotiin. Ei minun pitänyt. Pääsinhän juuri monen kuukauden hoidosta huhtikuussa. Pettymys kalvaa mieltä, enkö ikinä opi? Lopulta suljetun ovet aukenivat, koska vakuutin voivani hyvin. Ihan okei. Kyllä jalat kantavat.

Vaikka viime kesä olikin helvetti, eikä tämä kesä ole todellakaan vetänyt sille vertoja, niin perinteisen kesäisessä mollissa kuljetaan. On tähän kesään mahtunut hyviäkin hetkiä, kun viime kesänä tuskin yhtä ainuttakaan. Hengittäminenkin sattui. Oleminen oli tuskaa. Viime päivinä on kuitenkin alkanut tuntua siltä, että sinne taas valutaan. Jonnekin mustaan ja kylmään tuntemattomaan. Pelko kalvaa mieltä, miten ihminen selviää vielä kolmannesta yhtä depressiivisestä episodista? Sitä tuntee lyhistyvänsä sen taakan alle. Kun vielä yrittää tehdä kaikille muille mieliksi. Eivät ne muut ymmärrä, eivät ne käsitä, että yksi sairaalahoito ja yksi pilleri ei tee tästä ihmispalapelistä kokonaista ja ehjää. Pitäisi olla kuntoutunut jo kaikkien sairaalajaksojen jälkeen. Siksi tuntuu paremmalta vaan vaieta. Hymyillä, vaikka sattuu. Vaikka voihan syöpäkin uusia ja taas uusia. En mä tiedä kokevatko läheiset heitä kohtaan pettymystä? Surua ehkä, niin kai myös henkisten sairauksien kohdalla, mutta liian usein tuntuu, että siinä samalla myös syyllistetään siitä, ettei ole tarpeeksi tehnyt töitä itsensä eteen.

Lääkäri puhuu sähköhoidosta vielä kaiken tueksi, mutta ei. Siitä tuli aikaiseksi pienoinen sanaharkka. Kuulemma sabotoin itse hoitoani, kun en suostu paranemaan ja ottamaan riskejä. Minun rajani menevät siinä ja minusta minulla on siihen oikeus. Olen ottanut riskejä, joten koin tuon syytöksen kohuuttomana. Olen riskeerannut terveyttäni lääkekokeiluissa. Efexor ja Cymbalta aiheuttivat pahimmat allergiat pitkiin aikoihin. Olen suostunut testaamaan niitä riskeistä huolimatta. Mutta sähköhoitoon en mene. Liian riskialtista, olkoot kuinka hyvät kokemukset satunnaisilla ihmisillä tahansa, mutta mä en halua koittaa tuuriani sen suhteen. Muuttuuko persoonallisuuteni ikiajoiksi ilman mahdollisuutta enää korjata sitä koskaan? Sellaistakin olen kuullut. Tai entä ne vaikutukset, joista ei vielä tiedetä?

Poliakin aiotaan vaihtaa. Niin klassista "minä jätän sinut, ennen kuin jätät minut"-epävakaata käytöstä, mutta tekisi mieli olla vaan saapumatta seuraavalle käynnille. Ilmoittamatta mitään. Kadota vaan. Yleisestiottaen en edes pidä hoitavista henkilöistäni, mutta jostain syystä koen tämän erittäin vahvasti hylkäämisenä. En mä jaksa mitään harvoja käyntejä, koska ei niistä ole mitään hyötyä mulle. Niinhän se on, kroonikon leiman kun sai otsaan, niin ei ketään enää kiinnosta auttaa. Ennemmin kannattaa tuhlata resurssit niihin, joilla on toivoa. Mulla itsellänikin on mielen perukoilla sellainen olo, että en mä edes viitsi mennä tuhlaamaan kenenkään aikaa sellaisille käynnille, joille mua ei todellakaan kiinnosta saapua. Joku, jolla on toivoa, voi saada ne. Eikö kaikki ole tyytyväisiä niin?

Persemäistä vaan mulle, koska jos en saa akuutisti aikaa, niin päivystyksen tarve kasvaa ihan mielettömästi. Eikä mun lompakko repeä sellaiseen. Enkä halua kokea sitä nöyryytystä, joka seuraa vähättelystä. "On meillä oikeitakin potilaita." Niin. Siksi mieli maalailee epätoivoisia vaihtoehtoja. En jaksa enää käydä uutta helvettiä läpi. En. Haluaisin elää rahoillani. Oikeasti elää. En vain vipata satasta sinne ja satasta tuonne maksaessani sairaalalaskuja.

Nykyään mulla on myös tukihenkilö, jotta kämppä pysyy järjestyksessä, sekä asiat muutenkin. Mutta ei se korvaa terapialuontoista apua. Huomaan, että olen heidän seurassaan samanlainen kuin ystävien; pirteä ja sosiaalinen. Olen yrittänyt hajottaa kuortani, mutta se on vaikeaa ja toisekseen, eihän sitä toimintaa ole edes tarkoitettu miksikään terapiaksi. 

Olen väsynyt. Väsynyt. Vielä kerran, vitun väsynyt. Siksi en ole jaksanut päivittää blogiakaan. Tänään minä pelkäsin itseäni; entä jos viimeinen niitti ei olekaan enää kaukana ja voimat loppuu?

8 kommenttia:

  1. mukava silti että kirjoitit. on mukava kuulla sinusta, vaikka niin... voisi olla mukavampikin. jos voisit paremmin. minä en osaa olla surullinen puolestasi - olen vain vihainen. miksi? miksi sinä - sinäkin? pettynyt. maailmaan. ihmisiin. kaikkeen. tahtoisin sulle niin paljon hyvää. tai edes sellaista siedettävää. äh. olenpa masentava hehs... mmh. niin. kiitos kun kirjoitit. ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän samat ajatukset kuin sulla, ei osaa olla surullinen. On vaan viha, kohtalotovereidenkin puolesta. Ja toivoisi myös muille, että parantuis olo ja asiat. Kiitos välittämisestä, niin kuin aina <3

      Poista
  2. Hyvä kuulla susta taas. Et oo todellakaan huono bloggaaja, vaikket kirjottaisikaan usein! Et todellakaan! Kirjotat sillon kun siltä tuntuu, pääasia että teet oman vointisi mukaan ♥ En nyt oikeen osaa sanoa muuta... Tuntuu tosi pahalta sun puolesta.. Toivoisin niin, että oisit jo paremmassa kunnossa, että voisit oikeasti elää. Harmittaa tosi paljon, suututtaakin sun puolesta. Et ansaitse tota paskaa. Hirveesti voimia ja tsemppiä, älä luovuta ihana ♥

    (Tiiän muuten ton tunteen tosta polista, tekisi mieli vaan antaa ne turhat, harvat käynnit jollekin joka niitä oikeasti tarvitsee, kun tuntuu ettei niitä edes kiinnosta auttaa.. ugh)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan, joku joka pärjää niillä harvoilla käynneillä, suotakoon ne sellaiselle. :/ kiitos kommentoimisesta, vaikka tiedän, ymmärrettävää, että sanoja on vaikea keksiä, itsekin on vaikea keksiä niitä välillä muille. Haluaisi tsempata, mutta loppupeleissä se tuntuu... Tekopyhältä? Jos mä sanon jollekin, että kyllä se siitä. Kun tiedän, ettei se tunnu siltä. Vaikka eihän se tekopyhyyttä ole, vaan välittämistä. Kiitos sinullekin. <3

      Poista
  3. En osaa sanoa varmaankaan mitään kovin lohduttavaa, mutta halusin silti kommentoida jotakin. Sulla on nyt todella vaikea tilanne, uskon että elämä tuntuu tällä hetkellä ihan mielettömän raskaalta. Mun mielestä sähköhoidosta kieltäytyminen ei oo sabotointia, se on kuitenkin sen verran radikaalia toimintaa että tottakai siihen suhtautuu varauksella. Ehkä sitä kuitenkin kannattaa miettiä? Vaikka olet varmasti sitä myös tehnyt.

    Hurjasti voimia sulle tähän hetkeen ja tuleviin! Kumpa voisin antaa palan omasta jaksamisestani sulle, mun sympatiat on sun puolella. Toivon että tää tästä kääntyy vielä. Toivon että säkin jaksat toivoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. <3 Ei, ei se sabotointia ole, etenkin kun kyse on kuitenkin todella radikaalista toimenpiteestä. Siis psykoottisellekaan ihmiselle ei saa antaa sähköä ilman läheisten suostumusta. Kaikki muut keinot kyllä otan vastaan.

      Koitan rämpiä eteenpäin.

      Poista
  4. Olen itse saanut sähköä, ja se auttoi masennukseen. Ei se sähkö niin vaarallista ole, ja varsinkin kun sulla kai alkaa olee keinot loppu..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, kyllähän se on vaarallista, siitä ei kieltäminen käy. Kuolemanriskihän siihen liittyy - vaikkakin aika harvinainen. Luulen, että siihen on pätevä syy, ettei edes pakkokeinona saa käyttää sähköä ilman läheisten suostumusta. Se on toki positiivista, jos sulle se on auttanut, eikä ole kuolettanut persoonaa/tunne-elämää/tehnyt muuta damagea.
      Sen vaikutukset kuitenkin on arvaamattomia ja mä henk.koht lopettaisin mielummin elämisen kokonaan kuin eläisin täysin tunteettomana ja muistamattomana. Ei se ole elämää sekään. Tosin, mistä mä tiedän kävisikö mulle niin, mutten tahtoisi riskeerata. Enkä tiedä sitäkään, vaikka joku kaunis päivä tää menisi ohi itsestään tai lääkkeellisesti, siksikään en tahdo riskeerata.

      Poista