perjantai 25. joulukuuta 2015

Nääthän miten reipas tänään oon

Löydän taas itseni pohtimassa, mitä tekisin blogin kanssa. Yli vuoden ajan on jo tuntunut siltä, että en voi kirjoittaa, mitä mielessä ihan oikeasti liikkuu tai jos kirjoitan, kirjoitan ympäripyöreästi tai runomuodossa. Ei siinä mitään, runot sopivat minulle paremmin kuin mainiosti, mutta kun on väsynyt ja masentunut, niin ei jaksaisi aina miettiä kauheasti, miten asettelee sanansa. Ylipäänsä olen ollut niin väsynyt ja kyllästynyt, että joinain iltoina en vaan edes jaksa olla netissä. En katsoa leffoja, sarjoja, en lukea blogeja tai edes Iltalehteä, puhumattakaan nyt siitä, että itse jaksaisin kirjoittaa.

Mietin, että mitä mieltä on ylipäänsä blogissa, jossa ei voi olla reheellinen? Alunperin loin blogin sitä varten, jotta voisin näpytellä ylös asiat, joista on vaikea muuten puhua. Nyt minulla on asioita, joista en voi puhua, mutten myöskään kirjoittaa. Se harmittaa minua ihan suunnattomasti. Blogi oli rakas harrastus, rakas paikka parin vuoden ajan, mutta nykyään se tuntuu lähinnä taakalta. Osittain siksi, että vuosien varrella on kerääntynyt lukijoita, ja haluaisin voida jakaa ajatuksiani muiden iloksi, ja kun en kykene siihen, tunnen huonoa omatuntoa. Osittain ehkä siksi, että kun kirjoitan, joudun mielettömästi sensuroimaan itseäni. Joudun ja joudun, pakkohan ei ole kuin kuolla, mutta kai sitten pelkään liikaa tuomitsevia ajatuksia, niin etten kykene enää olemaan oma itseni edes blogimaailmassa. Olen löytänyt muitakin väyliä ilmaista itseäni kuin vain blogi, mutta surukseni mikään ei tunnu samalta, mikään muu paikka tai keino ei tunnu yhtä omalta.

Tuntuu niin yksinäiseltä. Ihan mielettömän yksinäiseltä, kun tajuaa, että on taas yhtä sulkeutunut kuin yläasteella. Vain siksi, että ihmiset pitäisivät minusta. Näköjään olen ollut aika epävakaa aina, koska, mitä tahansa teettekin, niin älkää vain hylätkö minua ja minähän olen sellainen kuin haluatte minun olevan, jottei vaan sattuisi, tai sitten sulkeudun täysin. Pitää olla mahdollisimman miellyttävä tai niin läpinäkyvä, liukas, sellainen, josta ei saa otetta, ei millainenkaan, tunteeton, jotta kukaan ei keksisi minusta vikoja ja alkaisi vihaamaan minua. Muistan kuinka raskasta se oli melkein kymmenen vuotta sitten, kun joutui kuiskimaan salaisuutensa korkeintaan koulun vessojen seinille yksinään välituntisin. Yhtä raskasta se on edelleen.

Jostain kumman syystä koen deja-vun, kun kirjoitan tätä. Tai ei ehkä niin kummastakaan syystä, olenhan kirjoittanut kai monesti kuluneen vuoden aikana samanlaisista fiiliksistä. En kuitenkaan, edelleenkään, tahdo lopettaa bloggaamista kokonaan. En tahdo, mutta se jääköön nähtäväksi. En minä blogia ainakaan poista, sen olen päättänyt, vaikken kirjoittaisikaan.

10 kommenttia:

  1. mä toivon, että jaksat edes silloin tällöin kirjoittaa tänne ajatuksia, koska mulle on tärkeää tietää miltä susta tuntuu. oot mulle tosi rakas, vaikken aina sulle viestittelekään. silti oot mielessä ja välitän susta ja tahdon nähdä sut vielä kun ehditään ja on varaa. toivottavasti sun vointi vielä kohenee ja elämä voittaa kyllä jos jaksaa vaan uskoa itseensä. sä oot uskomattoman hieno ja ihana ihminen, muista se! -iida

    VastaaPoista
  2. Samoilla linjoilla liikkunut. Pohdin tätä samaa asiaa ja päädyin samaan tilanteeseen. Kirjoitan jos kirjotan, mitään en halua poistaa.

    Myötäelän kanssasi <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Kiva" ja toisaalta kurja kuulla, että joku on samassa tilanteessa. Blogin pitämisenhän ei tosiaan pitäisi olla mitään pakkopullaa, joten kai pitäisi lakata turhaan stressaamasta sen suhteenz.

      Poista
  3. Kyllä mä aina välillä käyn lukemassa sun juttuja.

    VastaaPoista
  4. Muakin harmittaa kovasti kun vihdoin aloitin oman blogini ja päätin kirjoittaa suoraan sydämestä ja nyt sekin saa jäädä.. Surettaa kun ei pysty mihinkään.. Kun elämä ei anna mitään, ottaa vain, imee viimeisetkin mehut...
    Sun pitää päättää kenelle kirjotat ja sitten vaan teet niin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on.
      Eniten surettaa, jos joutuu luopumaan rakkaasta jutusta jonkin ulkopuolisen tekijän tähden.

      Poista
  5. Yksi vaihtoehto ois laittaa salaiseksi ja kutsut ne ihmiset, keihin luotat :) Tunnistan tuon fiiliksen. Pidin aikoinaan lapsettomuusblogia ja kyllähän niihin tuli aika kriittisiäkin kommentteja, kun kirjoitti esim. kateudesta tai katkeruudesta. Tai sitten kirjoittaa vain itselle, mutta kuin kirjoittaisi blogia. Emt, mutta kirjoittaminen kannattaa aina :) t. Merja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tavallaan blogin idea menisi, jos kirjoittaisi vaan itselleen, koska olen halunnut pitää tätä vertaistukena muille. Salaista pitää harkita, mutta olet oikeassa, että ihan aivojumpankin suhteen kirjoittaminen kannattaa. :)

      Poista